Eric van Schagen geeft als CEO van Simac leiding aan een 1.400 medewerkers tellend IT-bedrijf. Het hoofdkantoor van Simac staat in Veldhoven. Als zoon van oprichter Mac van Schagen groeide Eric op in het Brabantse land. Toch voelt hij een sterk emotionele band met Veenendaals grootste voetbalvereniging DOVO. Hoe zit dat?
“Mijn opa en oma luisteren naar de namen Davelaar en Hardeman”, zo begint Eric te vertellen. “Mijn moeder is geboren en getogen in Veenendaal, aan de Gelderse kant, richting station Veenendaal-De Klomp. Op enig moment is mijn vader met zijn ouders ook in Veenendaal komen wonen. Zo hebben ze elkaar ontmoet.”
Voetbal kijken bij DOVO
Een baan bij Philips bracht Erics ouders kort na de oorlog naar Eindhoven. In 1971 had vader Mac daar genoeg geleerd: hij startte zijn eigen bedrijf, Simac Electronics. Vijftig jaar later is Simac een internationaal opererend technologiebedrijf, actief in een zestal landen. Simac biedt voor grote organisaties (vanaf circa 100 medewerkers) IT-oplossingen. Dat behelst onder meer netwerk- en infrastructuren, cloudverbindingen en het automatiseren van (bedrijfs)processen.
Sinds 1989 geeft Eric leiding aan dit familiebedrijf. Zijn connectie met Veenendaal is altijd gebleven. “We gingen er vroeger regelmatig op familiebezoek”, zo weet hij nog. “Mijn ooms gingen op zaterdag dan altijd voetbal kijken bij DOVO en ik ging als klein jongetje aan hun hand mee. Dat is me altijd bijgebleven. De club zit nog in mijn hart. Mijn moeder – ze leeft niet meer – zou het hartstikke mooi hebben gevonden dat Simac nu sponsor is van DOVO.”
Simac-vestiging in Ede
De connectie tussen Simac en DOVO wordt versterkt door de persoon van Dico Harteman, sinds 2020 vice-voorzitter van DOVO. In het dagelijks leven is Dico Sales Manager van Simac Document Solutions, een van de zestien werkmaatschappijen van Simac. Die bedrijven opereren in Nederland vanuit negen locaties, Ede is er daar één van. “Dat is een andere verklaring voor onze betrokkenheid bij DOVO. We willen in deze regio onze naamsbekendheid vergroten. Niet alleen om nieuwe klanten voor onze diensten te interesseren, maar ook om personeel op ons mooie bedrijf te attenderen.”
Eric rekent snel voor hoe belangrijk dat is. “Ons personeelsbestand telt in Nederland ongeveer 1.000 mensen. Als je er even vanuit gaat dat mensen gemiddeld 10 jaar bij ons werken, dan hebben we elk jaar dus 100 nieuwe mensen nodig. Daar komt nog bij dat we groeien, dus de behoefte is eigenlijk zo’n 200 per jaar.”
Teamnology
Hij grijpt de gelegenheid aan om werken bij Simac te promoten. “Simac is gewoon een mooi bedrijf. We acteren vanuit veel kleine werkmaatschappijen, zodat we de operaties schaalbaar en menselijk houden.”
“Daar komt bij dat technologie heel snel verandert”, zo voegt hij eraan toe. “Je moet je snel kunnen aanpassen aan nieuwe technieken en andere klantwensen. Dat gaat gemakkelijker vanuit kleine werkmaatschappijen dan vanuit een heel grote organisatie.”
Eric vindt alle werkmaatschappijen afzonderlijk minstens zo leuk als het grote Simac-geheel. “Het maakt dat ik me nog steeds ondernemer voel. Het is prachtig om met hechte teams prestaties te leveren. Dat kenmerkt Simac: wij zijn teamspelers, mensen die enerzijds heel benaderbaar zijn maar tegelijkertijd professioneel. Kennis rond IT is zo complex geworden, dat je dit wel met teams moet aanpakken. De kennis kan niet bij slechts één persoon liggen. Het komt uit het team als geheel. Wij noemen dat teamnology.”
Dankbaar
De parallel met sport is evident. “Een doelpunt komt niet tot stand dankzij één speler. Dat is toch echt te danken aan het team.”
Simac ondersteunt verschillende maatschappelijke activiteiten, variërend van voetbal, hockey en wielrennen tot cultuur, musea, landschap en natuur. “Ik heb als ondernemer zo veel te danken aan de maatschappij. Het is fijn om daar naar vermogen iets voor terug te doen. Om ondersteuning te geven aan de betrokkenheid en ontwikkeling van de gemeenschap.”
Loyaliteit
“DOVO is een gezonde club met veel aandacht voor breedtesport. Dat vinden wij belangrijk”, stelt Eric. Van zowel het bestuur van de vereniging als de daaraan gelieerde Businessclub de Heuvelrug verlangt hij integriteit en loyaliteit. “Ook in mindere tijden moet je loyaal zijn aan de club en aan de keuzes die de daarvoor verantwoordelijke mensen nemen. Wij blijven ook sponsor als de prestaties tegenvallen, als het eerste team onverhoopt uit de Derde Divisie zou verdwijnen.”
Dat wil overigens niet zeggen dat Van Schagen ontdaan is van ambities. “Zeker niet. Als daar maar een meerjarenvisie aan ten grondslag ligt. Je moet jezelf altijd weer willen verbeteren, stap voor stap. Dat past bij ons bedrijf en dat past bij DOVO. Dan volgen prestaties vanzelf.”