Wat beweegt bedrijven om lid te worden van een Businessclub? In een serie maandelijks terugkerende interviews probeert Johan Blad achter de beweegredenen te komen van de leden van Businessclub de Heuvelrug. Wat hebben deze ondernemers met deze businessclub en wat hebben zij met DOVO. We beginnen de serie met Yvo Meerssman werkzaam bij één van de hoofdsponsoren, Rabobank Vallei en Rijn. Yvo is geen onbekende op en langs het voetbalveld en ziet mooie kansen ontstaan als sport en business elkaar vinden.
We kunnen natuurlijk niet anders beginnen dan met de vraag wie bent u, wat doet u en wat heeft u met voetbal?
Mijn naam is Yvo Meerssman en ik ben werkzaam bij de Rabobank Vallei en Rijn.
Wat heb ik met voetbal? Hoeveel regels heb ik?
Voetbal is mij met de paplepel ingegoten. Mijn vader en mijn twee oudere broers speelden voetbal bij v.v. de Merino’s. En in de Beatrixstraat in Veenendaal waar ik ben opgegroeid speelde de halve straat bij de v.v. de Merino’s. Dan snap je wel waar ik ging voetballen. Ik ben overigens nog steeds lid en sta op een reserve lijst bij Merino’s 6 ;-). Ik heb ervoor gekozen om met mijn oudste zoon mee te gaan op de zaterdag want, die speelt bij DOVO in de jeugd. Ik ben een aantal jaren met heel veel plezier leider/trainer geweest van het elftal van mijn zoon. Verder voetbal ik nog in de Veenendaalse zaalvoetbal competitie.
Nu is de Rabobank natuurlijk een bank die anders is samengesteld dan andere banken. Jullie kennen een regionale binding met Veenendaal, speelt deze binding en het feit dat jullie een coöperatie zijn nog mee in de keuze voor regionale sportverenigingen?
De Rabobank staat middenin de samenleving en in onze regio is sport en specifiek voetbal heel belangrijk voor de onderlinge maatschappelijke verbinding. DOVO is een grote club die maatschappelijke betrokkenheid toont. Denk aan G-voetbal, 60 plus voetbal, kinderopvang en de jeugd speelt op hoog niveau. Dat vinden wij als coöperatieve bank belangrijk.
"De Rabobank staat middenin de samenleving en in onze regio is sport en specifiek voetbal heel belangrijk voor de onderlinge maatschappelijke verbinding."
Businessclub de Heuvelrug heeft een duidelijke binding met het eerste elftal van DOVO, maar kent daarnaast ook veel evenementen en avonden die georganiseerd worden door en voor haar leden. Heeft ook deze veelzijdigheid aan regionaal ondernemerschap bijgedragen aan jullie keuze voor Businessclub de Heuvelrug?
Businessclub de Heuvelrug is al jarenlang één van de grootste en meest actieve businessclubs in de regio. De netwerkavonden worden altijd goed bezocht. De bijeenkomsten zijn gevarieerd en erg gezellig. Dit zorgt ervoor dat wij vanuit de Rabobank lid zijn en ook graag de bijeenkomsten bezoeken. We hebben de afgelopen jaren al mooie deals kunnen sluiten.
Businessclub de Heuvelrug en DOVO laten zien dat ondernemerschap en voetbal goed samen kunnen gaan. Wat is de invloed van de Rabobank in dit samenspel tussen sport en ondernemerschap? En hoe kunnen jullie ons daarin verder helpen?
We kunnen onze kennis en netwerken met elkaar delen. De Rabobank heeft samenwerkingsverbanden met NOC NSF waarin wij partijen bij elkaar kunnen brengen door bijvoorbeeld kennis beschikbaar te stellen. Vorig jaar hebben we bij onze bank speciaal voor leden van Businessclub de Heuvelrug een netwerklunch gehouden met daarbij een presentatie over Blockchain. Leuk om hierbij te vermelden is dat een ander lid van de businessclub tijdens deze bijeenkomst een deal met ons gesloten heeft. In het kader van de vitaliteit genieten wij nu van een stoelmassage op het werk.
Jullie sponsoren als Rabobank natuurlijk niet alleen het eerste van DOVO, ons vlaggenschip, maar willen ook duidelijk investeren in de jeugd, de toekomst van elke vereniging. Jullie doen dit door de familiedag te sponsoren, een dag die dit jaar overigens op 6 juni zal plaatsvinden. Waarom vinden de Rabobank het zo belangrijk dat niet alleen prestatiesport, maar ook breedtesport de aandacht krijgt?
De Rabobank is al jarenlang verbonden met DOVO. Wij geloven in de kracht van het verenigingsleven. Verenigingen zijn het cement van de maatschappij. We focussen ons niet alleen op financieel gewin. Onze missie Growing a better world together komt hiermee echt tot uiting. Wij vinden het belangrijk om iedereen te kunnen bereiken en daarom verbinden wij graag onze naam aan de familiedag.
"Blijf knokken mannen, kwaliteit komt altijd bovendrijven"
Laten we afsluiten met het nemen van een mooie foto op de middenstip en de laatste vraag met welke inspirerende quote mogen wij onze spelers zaterdag het veld op sturen?
"Blijf knokken mannen, kwaliteit komt altijd bovendrijven!" dat is het eerste dat me te binnen schiet, maar ik moet ook meteen denken aan:
"De huidige stand op de lijst is tijdelijk, DOVO is voor altijd."
Op de laatste woorden van Yvo kunnen we mooi aansluiten met de quote een #WZD: "wij zijn DOVO". Yvo, bedankt voor het interview, we gaan een mooie foto maken die iets laat zien van de maatschappelijke betrokkenheid van DOVO. Rest mij nog om je goede zaken toe te wensen bij Businessclub de Heuvelrug, volgende maand een nieuw interview in 'Op de stip'.